KLIK liturgie: 29.neděle v mezidobí s odkazy na výklady

14.10.2014 09:23

Jistě někteří naši farníci uvítají možnost přečíst si předem čtení a evangelium vztahující se k nadcházející neděli. Proto se snažíme včas uveřejnit hlavní nedělní texty a vložit odkaz na výklad, který připravilo Radio Proglas ve spolupráci s Českým katolickým biblickým dílem. Před text také připojuji komentář z www.vira.cz.

1.čtení

Komentář z www.vira.cz k 1.čtení

Čteme z Deuteroizaiáše, tedy textu vzniklého v Babylonském zajetí (6. stol. př. Kr.), kdy je Izrael, stejně jako Jeruzalém, zcela vypleněn. Prorok předpovídá znovuvybudování města i chrámu. Bůh k tomu použije pohanského perského krále Kýra (557–529 př. Kr.)! Jemu jsou přiřčeny tituly, které později budou vztaženy k mesiáši: pastýř, vyvolený…

Iz 45,1.4-6

Tak praví Hospodin o svém pomazaném Kýrovi: „Vzal jsem ho za pravou ruku, abych mu podmanil národy, abych odpásal bedra králů, abych před ním otevřel vrata, aby žádná brána nezůstala uzavřena. Pro svého služebníka Jakuba, pro Izraele, svého vyvoleného, zavolal jsem tě jménem, poctil jsem tě, i když jsi mě neznal. Já jsem Hospodin, jiný není, není Bůh mimo mne. Přepásal jsem tě, i když jsi mě neznal, aby se poznalo od východu slunce i od západu, že mimo mne jiný není. Já jsem Hospodin, a nikdo jiný.“

Výklad k výše uvedenému textu, který Radio Proglas připravilo ve spolupráci s Českým katolickým biblickým dílem si můžete poslechnout KLIKNUTÍM ZDE.

2.čtení

Komentář z www.vira.cz k 2.čtení

List Soluňanům (jinak Tesalonickým) je nejstarší křesťanský dokument, snad z roku 51 po Kr. Svatý Pavel v něm oslovuje církev, která prošla pronásledováním ze strany Židů i pohanů.

1 Sol 1,1-5b

Pavel, Silván a Timotej soluňské církevní obci, která je ve spojení s Bohem Otcem a s Pánem Ježíšem Kristem. Milost vám a pokoj! Stále děkujeme Bohu za vás za všechny, když si vás připomínáme ve svých modlitbách. Před naším Bohem a Otcem vzpomínáme bez přestání, jak je vaše víra účinná, láska obětavá a naděje v našeho Pána Ježíše vytrvalá. Víme o vašem vyvolení, bratři Bohem milovaní. Když jsme vám přinesli evangelium, nebyla to jen pouhá slova, naopak: bylo to provázeno projevy moci, činností Ducha svatého a hlubokým přesvědčením.

Výklad k výše uvedenému textu, který Radio Proglas připravilo ve spolupráci s Českým katolickým biblickým dílem si můžete poslechnout KLIKNUTÍM ZDE.

Evengelium

Komentář z www.vira.cz k evangeliu

Krátce před smrtí o Velikonocích již Ježíš mluví s farizei velmi otevřeně. Nijak je nešetří. Placení daně Římu bylo chápáno jako poručnictví okupaci. Ježíš obrátí hovor zcela jinam. Žádný Izraelita plnící Tóru (Zákon), nesměl mít u sebe „obraz“ – symbol modloslužby. A farizeové, pečliví v plnění Tóry, ho u sebe nosí? (Připomeňme, že Herodiáni jsou podporovatelé Heroda Antipy, syna Heroda Velikého, který vládne v té době v Galileji.)

Mt 22,15-21

Farizeové odešli od Ježíše a uradili se, jak by ho chytili za slovo. Poslali k němu své učedníky zároveň s herodovci, aby mu řekli: „Mistře, víme, že jsi pravdomluvný a že učíš cestě k Bohu podle pravdy. Nedbáš lidských ohledů, nehledíš totiž na to, čím kdo je. Pověz nám tedy: Co myslíš, je dovoleno platit daň císaři, nebo ne?“ Ježíš prohlédl jejich zlý úmysl a odpověděl: „Co mě pokoušíte, pokrytci? Ukažte mi peníz, kterým se platí daň!“ Podali mu denár. Zeptal se jich: „Čí je to obraz a nápis?“ Odpověděli: „Císařův.“ Tu jim řekl: „Dávejte tedy, co je císařovo, císaři, a co je Boží, Bohu.“

Výklad k výše uvedenému textu, který Radio Proglas připravilo ve spolupráci s Českým katolickým biblickým dílem si můžete poslechnout KLIKNUTÍM ZDE.