Opravený a znovu vysvěcený oltář v kostele sv. Jiljí na Bezdězu

07.07.2015 09:00

Kostel sv. Jiljí na Bezdězu máme opět o něco krásnější. Vedle sochy sv. Prokopa v Oknech byl v minulých týdnech znovu instalován zrekonstruovaný oltář v kostele sv. Jiljí na Bezdězu. Rekonstrukce začala probíhat již za působení o. Jana Nepomuka Jiřiště. Oprava byla částečně i financována z příspěvků jeho farníků a přátel, kteří mu vybudovali pomníček v blízkosti kostela.

Největší dík na rekonstrukci patří samozřejmě Pigi, které chci za veškerou práci v našich farnostech od srdce poděkovat. No a jak náročná práce to byla nejlépe zachycují fotografie a pár slov níže přímo od Pigi.

 

"Z pozlacovačského restaurátorského hlediska se jednalo o velmi zdlouhavý trpělivý proces. Začala jsem na oltáři pracovat začátkem roku 2014. Stav oltáře byl dosti zničený. Dlouhá léta prý na něj zatékalo, až když se objevil na Bezdězu Honza tak přikročil k opravě střechy a posléze k přípravám na resturátorské práce, tj. demontáží a následnému zpetrifikování místy úplně zpuchřelých a červotoči prožraných částí. Tvar některých dřevěných částí už pohromadě drželo v podstatě jen zlacení, které je na křídovém podkladu. Pod ním se nacházel jen sypký tzv. perník, který držel pohromadě právě jen tenkou vrstvou křídy, zlacení a polychromie.

Já jsem dostala od Alenky Moravcové už jednotlivé části rozmontovaného oltáře, zpevněné petrifikací a následovala piplavá práce - každou prasklinku, díru či propadlinu zatmelit a dobudovat do původního reliéfu, pak vše vykřídovat až deseti vrstvami a následně dlouhé týdny brousit do perfektního hladkého povrchu. Tato práce nejde zjednodušit ani nějak ošidit, každá chybička či nedbalosti se projeví v závěrečném vzhledu zlacení a stříbření. Následovalo vykřídování, zcelení a vybroušení všech zničených částí a také vykřídování nových dořezeb částí oltáře, které se již nepodařilo zachránit a které bylo nutné  přesně zhotovit a doplnit dle původního vzoru. Dále pokračovala fáze polimentování a po ní bylo přikročeno k samotnému zlacení a stříbření. Následovalo pracné leštění acháty a na některých místech bylo u novořezeb provedeno jemné patinování a úprava prodíráním. Při restaurování  tohoto rámu byly použity tyto formy interpretace zlacení: rekonstrukce,  a restituce. Konečná úprava byla syntetická interpretace. Vše probíhalo v pietním duchu, tj. v maximální šetrnosti k původnímu stavu díla a ve snaze zachránit každý použitelný kousek původního zlacení či stříbření a jeho citlivého sjednocení s novým dozlacením."